Els nen i nenes de cinquè, vam fer un seguit
d’experiències a l’aula de ciències, per comprovar que l’aire té volum, es a
dir , ocupa un espai. A continuació us expliquem algunes d’elles.
- Vam col·locar una
boleta de paper a la boca d’una ampolla, a continuació vam bufar cap a dins i
la boleta va sortir disparada cap a fora.
Això passa perquè
l’aire amb que bufem fa que reboti amb el de dins de l’ampolla .
A continuació vam
tallar la base de l’ampolla i vam tornar a bufar i llavors sí que la boleta
anava cap a dins de l’ampolla. Perquè l’aire de dins de l’ampolla , ja podia
sortir per la base.
- Vam col·locar un globus , enganxat a la boca de l’ampolla i vam
intentar inflar el globus dins de l’ampolla. Però no es va poder inflar, perquè
dins de l’ampolla hi havia aire i no deixava inflar-ho.
A
continuació vam tallar la base de l’ampolla i vam poder inflar el globus,
perquè ara l’aire de l’ampolla pot sortir per la base.
- Vam agafar un pot de vidre i amb un tros de
paper de diari vam fer una bola i la vam posar dins el pot, de forma que no
queia.
Desprès vam ficar el pot verticalment dins d’un
recipient amb molta aigua i la bola no
es va mullar. La bola no es va mullar perquè l’aigua no podia entrar al pot
perquè dins d’ell hi havia aire.
- Posteriorment una ampolla , a la qual havien
tallat la base ,i havíem lligat amb una goma elàstica un guant de làtex a la boca de l’ampolla, la vam ficar al recipient d’aigua i es va inflar
el guant.
Això va passar
perquè l’aigua va empènyer l’aire de dins de l’ampolla i
aquest va passar al guant.
- Per últim vam ficar una espelma enganxada en
un bol de vidre que tenia líquid i vam
encendre l’espelma. A continuació vam col·locar una proveta a sobre l’espelma.
Passats uns segons l’espelma es va apagar perquè no hi havia més oxigen i el
líquid va pujar. Al fer-se el buit dins la proveta, l’aigua pot pujar i entrar
dins del recipient.